Andreas
Junior Member
Formand for elevr?det
Bed, s? skal der gives jer; s?g, s? skal I finde; bank p?, s? skal der lukkes op for jer - Matt 7,7
|
Post by Andreas on Jul 5, 2011 18:53:31 GMT 2
Jeg er en hat til at læse. Fordi jeg ikke gider at gå i gang, men når jeg først får startet på en (god) bog, så læser jeg endda så intensivt, at jeg ikke laver ret meget andet - hvilket jeg faktisk skrev om til vores skriftlige årsprøve i dansk, hæhæhæ.
Nå, men for ikke ret lang tid siden fik jeg færdiggjort Jydens Håndbog Til Overlevelse I København af Jakob Vølver. Den er fantastisk morsom! Vølver tog selv fra Randers til København som 23-årig, og han beskriver forskellen på jyder og københavnere ud fra nogle stereotype billeder, men med så stor indsigt og sandhed, at man ikke kan andet end at nikke og grine. Det fede ved bogen er, at den ikke tager parti: Vølver er jyde, men bor i København, og han bliver på den måde ikke hadsk eller fordømmende overfor hverken dem der bor øst eller dem der bor vest for Storebæltsbroen. - Og læser man bare en smule hurtigere end jeg gør, så kan man faktisk nå igennem hele bogen på en togtur fra Randers til København!
Ellers er jeg i gang med bogen Kompagni Orheim af Tore Renberg. Renberg har skrevet den utroligt smukke bog, Mig og Yngve (Mannen som elsket Yngve på originalsproget, norsk), som nok er en af de bedste bøger jeg har læst (og som jeg derfor stærkt kan anbefale). Kompagni Orheim er 2'eren i serien om Jarle Klepp. Jeg tror den er lige så god, når man kommer ind i den. Renberg har en fantastisk måde at skrive og formidle på, men lige nu handler den meget om Jarles barndom og en masse minder, hvilket sådan set er spændende nok, men det er ikke det jeg vil læse. Men god, det er den, især hvis man kan lide Renbergs skrivestil. Og det kan jeg.
|
|
|
Post by Silje (Sølver) on Jul 9, 2011 9:57:34 GMT 2
jeg er lige begyndt på serien Vampyr Akademiet af Richelle Mead. Første bog hedder noget så 'set' som Frygtens Skole... Gætter på at det ikke var kreativitet der stod i kø da man skulle finde titler til serien og bogen...
Den er ret godt skrevet og har store forventninger, selv om starten er lidt... Tja... Lala?
|
|
|
Post by Nadia Sophie Dalgaard on Jul 9, 2011 14:13:26 GMT 2
Er selv nu begyndt at læse Tyvenes Herre.. den fangede mig ikke så meget i starten, men efterhånden begyndte jeg at finde den mere spændende. ^^
|
|
|
Post by Adrian Eide on Jul 10, 2011 17:11:31 GMT 2
Apropos bogklub.... mener du ingame? XD ingame ville være super trist med en ikke-ivrigt-læsende char. Men offgame... Nej, jeg mente nu off-game, men whatever (Behind-the-screen-bounding, yay!). In-game kunne være sjov, men ... Nu er jeg lige blevet færdig med Oscar Wildes underholdende, letsindede stykke The Importance of Being Earnest. Det er 50 sider med underholdning i bedste teaterdialog-form. Meget hyggeligt, hvis man ikke gider gå igang med en længere roman.
|
|
|
Post by Benedikte Grytten on Jul 11, 2011 10:06:04 GMT 2
Jeg læser nu dels Naturens mørke side af Lyall Watson og dels Mit engelske hus af Marie-Louise Paludan.
Førstnævnte er god sommerferielæsning. Den er tung og vanskelig, og sætningerne er kringlede. "Naturens mørke side" er desuden én af den slags bøger, hvor du bare fornemmer, at forfatteren er både intelligent og vittig i hans sætningskonstruktion. I forstår, hvad jeg mener, ikke? Lad mig bare sige, at jeg "like'er" ham på facebook. Så det er facebook-officielt. Bogen kan ikke beskrives bedre end som der står på bagsiden: "På et tidspunkt, hvor vold spreder sig som en epidemi, og hvor folkedrab og organiseret voldtægt træder i stedet for diplomati, forekommer de sædvanlige moralske, religiøse og filosofiske forklaringer utilstrækkelige [...] Ved at omdefinere godt og ondt naturhistorisk set forsøger Lyall Watson at forstå, hvad det er, der sker. Han trækker på de nyeste videnskabelige opdagelser inden for udviklingslæren og ser med friske øjne på livet og de problemer, vi står over for, fordi vi er for mange, for grådige og for mobile." Dejlig bog.
Ved siden af læser jeg "Mit engelske hus", der er noget lettere. Bogen handler om forfatterinden selv, der er jysk lægedatter og journalist, og hendes liv i Croydon, en af Londons mange forstæder, samt de små - men betydelige - forskelle mellem hendes oprindelsesland og nye hjemland. (CREAMY OLD ENGLAND!) Dejlig bog fra 1963.
|
|
|
Post by Silje (Sølver) on Jul 11, 2011 21:06:15 GMT 2
Jeg læser nu dels Naturens mørke side af Lyall Watson og dels Mit engelske hus af Marie-Louise Paludan. Førstnævnte er god sommerferielæsning. Den er tung og vanskelig, og sætningerne er kringlede. "Naturens mørke side" er desuden én af den slags bøger, hvor du bare fornemmer, at forfatteren er både intelligent og vittig i hans sætningskonstruktion. I forstår, hvad jeg mener, ikke? Lad mig bare sige, at jeg "like'er" ham på facebook. Så det er facebook-officielt. Bogen kan ikke beskrives bedre end som der står på bagsiden: "På et tidspunkt, hvor vold spreder sig som en epidemi, og hvor folkedrab og organiseret voldtægt træder i stedet for diplomati, forekommer de sædvanlige moralske, religiøse og filosofiske forklaringer utilstrækkelige [...] Ved at omdefinere godt og ondt naturhistorisk set forsøger Lyall Watson at forstå, hvad det er, der sker. Han trækker på de nyeste videnskabelige opdagelser inden for udviklingslæren og ser med friske øjne på livet og de problemer, vi står over for, fordi vi er for mange, for grådige og for mobile." Dejlig bog. ej, den vil jeg da sætte på listen over bøger jeg skal læse :-)
|
|
|
Post by Nadia Sophie Dalgaard on Jul 13, 2011 16:29:47 GMT 2
Jeg er begyndt på en serie, som hedder 'De Sorte Troldmænd', som er skrevet af Trudi Canavan.. jeg har ingen idé om, hvor mange bøger der er, men har læst tre af dem og ved, at der mindst er en bog mere.
Serien foregår i den senere tid, hvor elektronik umiddelbart ikke eksistere og, hvor der er meget stor forskel på de adelige og slum beboer. Og så er er der troldmænd/troldkvinder med, som er underlagt kongen. Og umiddelbart er det kun adler, som kan blive troldmænd/-kvinder. Bog 1; Det hele starter med en pige, Sonea, som bor i slumkvarteret og opdager, at hun kan bruge magi ved et uheld.. hun kaster nemlig en sten på en troldmand, hvor stenen bryder gennem et magisk skjold og slår en troldmand bevidstløs. Og derefter gemmer hun sig for troldmændene, men med tiden løber hendes kræfter løbsk. Bog 2; Hun er nu hos troldmændene og skal lære kontrol, men hun ved ikke, om hun vil være en troldkvinde. En troldmand prøver at hævne sig på hende.. andre mener ikke, at hun burde være der, fordi hun er fra slummen.. dog er der nogen, som kæmper for hende. Bog 3; Hun er nu blevet optaget på troldmands akademiet.. men hendes problemer er langt fra færdige, fordi de andre novicer (elever) viser stor uvilje mod hende. Også nogle lærer viser uvilje mod hende. Dog med lidt hjælp klarer hun sig.
Man følger ikke konstant Soneas synsvinkel, men også nogle af de andre.. så bogen er ikke ensformet, den er også velformuleret, velbeskrivende.. og jeg blev bidt af den med det samme og havde svært ved at lægge den fra mig.
|
|
Waldemar Schmidt
Full Member
Love is like a butterfly: It goes where it pleases and it pleases wherever it goes
|
Post by Waldemar Schmidt on Jul 20, 2011 14:17:23 GMT 2
Uha, jeg har igang i en del bøger for tiden. En af dem er Krigeren som er skrevet af Josefine Ottesen. Jeg synes de bøger er ret geniale, helt klart værd at læse. Og så er jeg igang med Twilight-bøgerne, som jeg vidst læser for 4. gang. Jeg kan ikke rigtigt få nok. Desværre er min Breaking Dawn-bog blevet væk. Det er til at tude snot over .__.' Og så er jeg i fuld gang med at læse Sekaiichi Hatsukoi, en yaoi-bog. Jeg læser den over Mangafox.com. Den er også lavet på anime, men jeg vil dog sige at animeen er mere shounen-ai, det er mangaen bestemt ikke. Hahaha! :3
|
|
|
Post by Nadia Sophie Dalgaard on Jul 22, 2011 15:31:16 GMT 2
Har lige læst 4 fantastiske bøger af Tamora Pierce, hvilket er serien 'Løvindens Datter'.
Og skal starte på vampyrserien, 'Evermore'.. kan ikke lige huske forfatteren. ^^
|
|